دلایل رفتارهای تهاجمی زنبورهای عسل


 

زنبورهای عسل به‌عنوان حشره‌هایی کوچک و تلاشگر شناخته می‌شوند که به فعالیت خود می‌پردازند. آنها به اندازه پسرعموهایشان یا هورنت ها تهدید کننده در نظر گرفته نمی شوند. اما "خلق و خوی" یک کلنی زنبور عسل به دلیل شرایط داخل یا خارج کندو می تواند بسیار تغییر کند. شاید کندوهای شما در غالب اوقات آرام و ملایم باشند و ناگهان رفتار آنها تغییر کند و عصبانی شوند و لذا در آنزمان به سختی می توان آنها را مدیریت کرد.

براستی چه شده؟ چرا کندوهای شما ناگهان تهاجمی می شوند؟ چندین وضعیت وجود دارد که می تواند بر قدرت دفاعی کندوهای شما تأثیر بگذارد .گزیدگی یکی از بخش های ناراحت کننده زنبورداری است. چرا زنبورها نیش می زنند ؟ به طور کلی، نیش زدن زمانی اتفاق می افتد که زنبورها نسبت به موضوعی تحریک شده باشند. هنگامی که زنبوردار تجربه کسب می کند، یاد می گیرد که خلق و خوی کندو را بسنجد.

آنچه در این مطلب می خوانید:
•  زنبورهای تهاجمی در زنبور عسل شما
•  دلایل اصلی برای زنبورهای بسیار دفاعی
•  تغییرات مزاج کلنی در طول زمان
•  چگونه برای مقابله با زنبور عسل تهاجمی
•  سؤالات متداول
•  نکات پایانی

زنبورهای تهاجمی در زنبورستان شما
بصورت ذاتی زنبورهای عسل تهاجمی نیستند ولی دفاعی هستند. این ویژگی زنبورهای عسل یکی از دلایلی است که ما می توانیم با حداقل سر و صدا با آنها کار کنیم.آنها معمولاً حمله نمی کنند مگر اینکه احساس خطر کنند یا نیاز به دفاع از کندو را در خود احساس کنند و در آن زمان کار آنها حمله نیست بلکه از خود دفاع می کنند
با این حال اصطلاحات را کنار بگذاریم ، من هیچ دلیلی برای "مو شکافی" نمی بینم، واقعیت این است که زنبورهای خشمگین (یا تدافعی) جذاب نیستند و مهم نیست که بر روی آنها چه نامی بگذارید.

بازرسی کندو با 50 زنبور خشمگین که از جلوی پوشش شما قرار گرفته اند کار دشواری است. و شما نمی خواهید هر باری که در 15 متری کندو قرار دارید، توسط زنبورها دنبال شوید.دو کندوی مختلف در زنبورستان، یکی آرام است زیرا زنبوردار در حال بازرسی کندو است و کندوی دوم در هنگام بازرسی کندو تهاجمی است.

دلایل اصلی برای زنبورهای بسیار دفاعی
شرایط زیادی وجود دارد که بر میزان پرخاشگری کندوی شما تأثیر می گذارد. عوامل داخلی و بیرونی در این زمینه نقش دارند. برخی از مسائل مربوط به کندوهای دفاعی می تواند توسط زنبوردار کنترل شود و برخی قابل کنترل نیستند.

•  هوای گرم و مرطوب
•  کمبود شهد
•  کندوی بی ملکه
•  مشخصات ژنتیکی زنبورها
•  کندوهای با جمعیت زیاد
•  پرخاشگری به دلیل غارت کندو
•  شکارچیانی که کندو را آزار می دهند
•  عدم استفاده صحیح از دودی
•  زنبوردار دست و پا چلفتی
•  سطوح بالای کنه واروآ
•  دفاع پایان فصل
•  فرمون های هشدار دهنده روی لباس شما
•  ژنتیک آفریقایی شدن

هوای گرم مساوی است با زنبورهای عصبی
روزهای گرم تابستان نمی تواند هیچ کمکی به بهبود خلق و خوی زنبورهای عسل من بکند و من واقعا نمی توانم آنها را سرزنش کنم.تابستان فصل مهمی از سال است زیرا کارگران در تلاش برای رسیدن به عسل هستند. آنها همچنین در حال جمع آوری آب و فعالیت برای تهویه کندو و کنترل دمای داخلی هستند.کندوهای سالم اغلب در این زمان از سال جمعیت بزرگی دارند و این  موضوع کار را سخت تر می کند. هوای واقعا گرم مساوی است با زنبورهای بدخلق.

کمبود شهد بر رفتار کندوها تاثیر می گذارد
اکثر مناطق در طول ماه های گرم در برخی مواقع کمبود شهد را تجربه می کنند. کمبود (فقدان شهد یا گرده فراوان) ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد..این کمبود غذای ورودی ، باعث ایجاد استرس در کلنی می شود. ملکه ممکن است تخمگذاری را متوقف کند و اگر کمبود غذا ادامه یابد، زنبورهای نر ممکن است برای صرفه جویی در منابع بیرون رانده شوند. کندوها در زمان کمبود مواد غذایی تهاجمی تر می شوند.

کلنی های بدون ملکه به نامرتب بودن معروف هستند
اگر مدت زیادی است زنبورداری می کنید، اهمیت نقش ملکه زنبور عسل را می دانید . او تنها لایه یا تخم زنبور لقاح یافته است اما عملکرد مهم دیگری را انجام می دهد.
ملکه فرمون های مخصوص زنبور عسل (فرمون) را منتشر می کند که کلنی را به عنوان یک خانواده کنار هم نگه می دارد و به تنظیم عملکرد کندو کمک می کند.وقتی این فرمون ها از دست می روند، نتیجه آن داشتن زنبورهای عصبی و تهاجمی است. با از بین رفتن ملکه و قطع فرمون او ، کلنی درگیر یه اتفاق ناگوار می شود و می داند که اتفاق مهمی افتاده است.

ژنتیک زنبور عسل
زنبورهای عسل دارای گونه ها و نژادها متنوعی است و سطح متوسط پرخاشگری در نژاد های مختلف زنبورهای عسل متفاوت است. حتی در نژادهای خاص هم تفاوت هایی در حالت دفاعی مشاهده خواهید کرد.
برخی از خطوط ژنتیکی دفاعی تر از خطوط دیگر هستند. این موضوع در هر نوع دامی نیز صادق است و زنبورهای عسل نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

ملکه زنبور عسل مسئول 50 درصد انتقال ژنتیکی به کارگران است و نرهایی که او با آنها جفت گیری می کند نیز50 درصد دیگر را به منتقل می کنند.اگر ملکه جدید از خود کلنی شما جایگزین ملکه مادر شود، زنبورهای جدید از یک منبع ژنی متفاوت بوجود می آیند که می توانند تهاجمی تر (یا برعکس) باشند.

کلنی های بزرگ معمولا تهاجمی تر هستند
البته استثناهایی وجود خواهد داشت، اما کلنی های زنبورهای بزرگ نسبت به کلنی های کوچک، حالت تدافعی یا تهاجمی تری دارند .
آن کندوی کوچکی که با زنبورهای بسته بندی شده 10000 تایی در بهار خریدید اکنون به یک جمعیت قوی با 40000 تا60000 زنبور تبدل شده است. کلنی های بزرگ دارای زنبورهای سرباز بسیاری برای دفاع هستند و آن ها قدرت کافی برای ارائه واکنش قوی را دارند.

دزدی باعث رفتار پرخاشگرانه می شود
هر حشره دوستدار شیرینی می خواهد طعم عسل ذخیره شده در کندو را بچشد. البته کلنی ها هم نمی تواند با این موضوع کنار بیاند و اجازه دهد غذای زمستانی آنها گرفته شود. بنابراین آنها اغلب تا حد مرگ برای بیرون راندن متجاوزان می جنگند.با شروع دزدی زنبورها در ورودی، فرمون های هشدار را آزاد می کنند. این زنگ هشدار بقیه کارگران را از یک تهدید آگاه می کند و این یک فراخوان برای حضور همه سربازان در سکوی پرواز برای دفاع است.کندویی که توسط دزدان احتمالی اذیت می شود، هرچند ممکن است شما یک دزد نباشید، اما در هر مزاحمت نسبی این واکنش اتفاق می افتد.

حملات شکارچیان
چندین حیوان وجود دارد که میتوانند شکارچی کندوهای زنبور عسل باشند. وقتی خرس به کندو حمله می کند، کاملاً آشکار است. اما حیوانات کوچکتر می توانند باعث شوند تا زنبورها نیز رفتار تهاجمی داشته باشند.راسو ها می توانند شکارچیان اصلی کندوهای زنبور عسل باشند - به ویژه کندوهایی که روی زمین قرار دارند. هر شب راسوها جلوی کندو می ایستد و کندو را خراش می دهند تا زنبورها بیرون بیایند.وقتی زنبورهای نگهبان برای تحقیق بیرون می آیند، راسو آنها را می خورد. خز ضخیم بدنش او را از نیش زنبور محافظت می کند.با این وضعیت دفعه بعد که به کندو نزدیک می‌شوید، ممکن است کندو همچنان بدخلق باشد.

شکار زنبورهای عسل ، توسط زنبورهای جلیقه زرد ، هورنت های بزرگ و سایر آفات حشرات می تواند در اواخر فصل مشکل ساز شود. این فعالیت می تواند کندو شما را در حالت آماده باش دفاعی همیشگی قرار دهد. استفاده از تله های ژاکت زرد در اوایل فصل ممکن است به شما کمک کند ، اما از شر همه آنها خلاص نمی شوید.

استفاده نادرست از زنبور دودی
عدم استفاده صحیح از دودی می تواند باعث عصبانیت کندو شود. دود خنک و سفید به زنبورهای شما آسیبی نمی رساند. حواس آنها را از بازرسی شما منحرف می کند و به از بین بردن فرمون های هشدار دهنده کمک می کند. به یاد داشته باشید که عدم استفاده از دودی یا استفاده از دود داغ و سیاه باعث ایجاد واکنش تهاجمی در کندوی شما می شود.

درمان خشن در طول بازرسی کندو
حفظ آرامش در حین انجام بازرسی کندو به خصوص برای زنبورداران جدید می تواند دشوار باشد. با این حال اجتناب از حرکات سریع و کوبیدن اجزای کندو به یکدیگر بسیار مهم است.حرکات سریع دست و ارتعاشات می تواند باعث شود کلنی زنبور عسل حالت دفاعی پیدا کند و به حالت حمله درآید. ملایم باشید و به آرامی حرکت کنید.

کنه های واروآ در رفتار کندو نقش دارند
البته، هر کندویی که ناسالم باشد، مستعد بدخلقی است. هنگامی که سطح آلودگی کنه واروآ بالا باشد، کلنی زنبور عسل آسیب می بیند.این امر منجر به وجود کنه های بیشتری در هر زنبور می شود و جمعیت نامتعادل منجر به زنبورهای ناسالم می شود. شما ممکن است واکنش دفاعی قوی تری را در کلنی هایی با هجوم کنه های بالا را بیشتر مشاهده کنید.

زنبورهای اواخر فصل پرخاشگر می شوند
دوره انتقال از اواخر تابستان به اوایل پاییز، رایج ترین دوره برای زنبورهای ما برای "نگرش" است. کلنی زنبور عسل می داند که زمستان در راه است.آنها پایان فصل جستجوی شهد را حس می کنند. این امر می تواند به ویژه برای زنبورداری که سعی می کند تغذیه پاییزی را انجام دهد مشکل ساز باشد ، زیرا زنبورها نمی دانند که شما در حال کمک به آنها هستید.پس از سخت کوشی در تمام تابستان برای نگهداری مواد غذایی، رها کردن آن بدون دفاع مطلوب کلنی نیست. بقای کلنی در زمستان به ذخایر کافی مواد غذایی بستگی دارد.

ماشه کت و شلوار زنبور کثیف
اگر لباس زنبورداری شما بو می دهد؟ اگر بلوز و شلوار یا دستکش زنبورداری شما دارای فرمون های هشدار دهنده یا سم ناشی از نیش های قبلی باشد، ممکن است واکنش تهاجمی ایجاد کند.در این وضعیت نمیتوان فقط نگران فرمون های هشدار دهنده بود. زنبورها به بو بسیار حساس هستند. عرق یا بوهای تند دیگر می تواند تأثیر منفی بر نگاه کندو داشته باشد.

لباس زنبوری خود را هر از گاهی بشویید. و همانطور که همیشه به دانش‌آموزان کلاس زنبورداری آنلاین خود می‌گویم : «با بوی خرس به حیاط زنبور عسل نروید».بوهای قوی و زنبورهای عسل با هم همخوان نیستند. همچنین بهتر است از پوشیدن رنگ های تیره در زنبورستان خودداری کنید .

ژنتیک زنبور عسل آفریقایی شده
زنبورهای آفریقایی شده ( Apis mellifera scutellata ) در بسیاری از مناطق جنوب ایالات متحده وجود دارند. از بسیاری جهات، آنها بسیار شبیه زنبورهای معمولی ما در زنبورستان هستند.با این حال آنها کلنی هایی با این ژنتیک ها بسیار دفاعی تر از زنبورهای عسل اروپایی هستند که ما به کار کردن آنها عادت داریم.

رسانه ها آنها را به عنوان "زنبورهای قاتل" به دلیل خطری که هنگام هشدار یک کلنی وجود دارد، نام گذاری کرده اند.تایید ژنتیک آفریقایی نیاز به استفاده از آزمایشگاه دارد، شما نمی توانید آنها را با چشم غیر مسلح شناسایی کنید. اگر در منطقه ای با ژنتیک آفریقایی شناخته شده زندگی می کنید، مراقب استفاده از ملکه های آرام در کندوهای خود باشید.با این حال درک این نکته مهم است که حتی کندوهای معمولی ملایم نیز می توانند بسیار دفاعی شوند. صرفا به این دلیل که شما یک کندوی عصبانی دارید ، به این معنی نیست که آنها زنبورهای قاتل هستند.

خلق و خوی کلنی در طول زمان تغییر می کند
درک این نکته مهم است که خلق و خوی کلنی زنبور عسل می تواند در هر زمان تغییر کند. به همین دلیل است که پیدا کردن بهترین مکان برای کندو بسیار مهم است.کندوها را به اندازه کافی دور از خانه خود تا یک منطقه جداگانه قرار دهید . کندوی جدیدی که در ماه فروردین کنار درب پشتی شما گذاشته شده و برای شما سرگرم‌ کننده و آرام است ، ممکن است در ماه شهریور یک هیولا به نظر برسد.
این یک اشتباه رایج زنبورداری است که به راحتی قابل پیشگیری است.

چگونه با زنبورهای عسل تهاجمی مقابله کنیم
در میان بسیاری از عواملی که بر خلق و خو یا پرخاشگری کلنی های زنبور عسل ما تأثیر می گذارد، برخی از آنها فصلی هستند. تا سرد شدن هوا که کندوها خنک می شوند ، زنبوردار با ملاحظه تا آرام شدن کندوها باید چه کند؟

•   در زمانی که هوا خوب و خنک است ، کندوهای خود را بررسی کنید
•  از دودی خود با دود سفید خنک استفاده کنید و ملایم باشید
•  در صورت نیاز به زنبورهای خود تغذیه کنید
•  سطح کنه ها را در کلنی های خود کنترل کنید
•  در صورت مشاهده هرگونه سرقت، اندازه ورودی کندو خود را کاهش دهید
•  تعویض ملکه کندوهایی که بیش از حد تهاجمی هستند

سوالات متداول
چه نوع زنبورهای عسل تهاجمی هستند؟
زنبورهای عسل سطوح مختلفی از رفتار دفاعی را از خود نشان می دهند. اما رایج ترین زنبور عسلی که پرخاشگری نشان می دهد زنبور عسل آفریقایی شده (معروف به زنبورهای قاتل) است.

زنبورها در چه فصلی از سال تهاجمی ترند؟
اواخر تابستان زمانی از سال است که زنبورداران معمولاً در کندوهای خود پرخاشگری را تجربه می کنند. جمعیت کلنی زیاد است و زنبورها از مواد غذایی ذخیره شده خود بسیار محافظت می کنند.

چه چیزی زنبورها را تهاجمی می کند؟
عوامل متعددی در داخل و خارج کندو به پرخاشگری زنبورهای عسل کمک می کند. اینها شامل ژنتیک زنبور عسل، اندازه و سلامت کلنی، در دسترس بودن غذا و مدیریت کندو است.

برخی از نشانه های پرخاشگری غیرعادی در زنبورهای عسل چیست؟
کارگران متعددی که با صدای بلند وزوز می کنند و به نشانه پرخاشگری در اطراف ناحیه سر زنبورداران جمع می شوند. همچنین زنبورهایی که وقتی انسان ها را از فاصله ایمن به کندو قرار دارند، تعقیب می کنند.

نکات پایانی!
اولین زنبورهایی که به آمریکا آورده شدند ( زنبورهای عسل سیاه ) حشرات دلچسبی بودند اما به عنوان زنبورهای مهاجم شناخته می شدند. با گذشت زمان، پرورش دهندگان زنبور عسل شروع به انتخاب صفات مطلوب تر کردند.اگر کلنی شما به خوبی تغذیه شده و سالم است و شکارچیان طبیعی برای آنها ایجاد مزاحمت نمی کنند، ممکن است در پایان فصل حالت دفاعی را تجربه کنند.

به ندرت ممکن است یک زنبوردار تصمیم به نابودی کلنی خطرناک بگیرد و این می تواند تصمیم عاقلانه ای باشد. با این حال، برای گرفتن این تصمیم خیلی عجله نکنید.کمی صبر ممکن است به کندوها این اجازه را بدهد که اگر شرایط مساعد شد آرام شود. یا باید به آنها ملکه متفاوتی بدهید و امیدوار باشید که ژنتیک جدید زنبور آرامتری تولید کند

نویسنده :Charlotte Anderson